Aardbeving...

5 september 2010 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Lieve allemaal,

Even een kort berichtje om jullie te laten weten dat het met ons allemaal goed gaat. Afgelopen zaterdag morgen (4.30) werden we wakker geschud. Alhoewel we allebei nog nooit een aardbeving hadden meegemaakt was het meteen duidelijk dat dit er een was. We zijn uit bed gesprongen en onder onze enorme tafel gekropen. Het is even enorm tekeer gegaan. Gek genoeg zijn er alleen wat fotolijstjes van de muur gevallen. Na het heftige schudden was er een tijdje langzaam geschommel alsof we op een boot zaten. De deuren zwaaiden langszaam open en dicht wat op zich best spannend was. Toen het stopte hebben we warme kleren aangetrokken en zijn we de straat op gegaan. Het was heel vreemd om geen idee te hebben van de schaal en locatie van de aardbeving. Zaten we er middenin of was het nog veel erger ergens anders? Uiteindelijk bleek het 7.1 op de schaal van Richter te zijn geweest met een epicentrum 30 kilometer west van Christchurch op 30 kilometer diepte. Waar we wonen zijn we omringd door water en maakte ons zorgen om een eventuele Tsunami of stijgend water. Toevallig had ik de 4x4 wagen van het werk hier dus daar zijn we ingesprongen samen met Snoef, de buurvrouw en haar hond en zijn we het hogerop gaan zoeken. De 4x4 bleek handig te zijn omdat er grote scheuren in het asfalt zaten en er de straten op veel plekken overstroomd waren. We zijn een tijdje bij Cathy een vriendin van Eva gebleven en zijn vervolgens weer naar huis gegaan. De schade bij ons is minimaal. Er zijn twee flinke scheuren in de oprijlaan, de tuin is aan een kant 20cm omhoog gekomen en er zijn wat kiertjes tussen de muren en het plafond ontstaan. Andere mensen zijn er minder goed afgekomen. Oude gebouwen zijn ingestort, heel veel schoorstenen zijn ongevallen. De buurvrouw heeft een oud zwembad waar ze een kas overheen heeft gebouwd, daarin heeft ze een moestuin aangelegd. De hele constructie is een meter omhoog geduwd! Er zijn op een heleboel plekken zandvulkanen (nog nooit eerder van gehoord) onstaan. Door de beving wordt er grondwater onder druk gezet en omhoog geduwd, dat komt dan samen met zand op allerlei plekken uit de grond omhoog, soms zelfs door het asfalt heen.

Maar goed, sommige delen van de stad zijn flink stuk, sommige delen zijn ok. Onze wijk zit er denk ik een beetje tussenin. We hebben sinds vanmiddag weer elektra, we hebben nog geen water. De waterleidingen en het riool is op heel veel plekken stuk en dan is de komende tijd het grootste probleem. 1 huis in de straat heeft wel water. Die mensen hebben een paar grote bakken naast de weg staan die continu worden gevuld door tuinslangen. Mensen uit de buurt komen daar hun water halen maar dat moet drie minuten gekookt worden omdat het niet helemaal schoon is. Het belangrijkste is dat we ongedeerd zijn zoals de meeste mensen hier. Er is niemand overleden, er ligt 1 persoon op de intensive care die door vallende bakstenen is geraakt. De timing voor een aardbeving was perfect, iedereen lag nog in bed, niemand in het centrum, net voor daglicht.

Het korte berichtje is toch iets langer geworden. Ik zal kijken of ik snel wat fotos kan uploaden.

Maak je geen zorgen om ons, het gaat goed en wordt alleen maar beter.

Heel veel groetjes.

Eva en Toine

1. Tice:
    5 september 2010
    Bedankt voor deze update. Dat was serieus spannend! Gelukkig valt de schade mee. Het tijdstip was inderdaad, voor zover je dat kan zeggen, perfect.

Succes met de 'wederopbouw' en de nazorg richting elkaar en de buren.

Gr. Tijs
  2. Petra:
    5 september 2010
    Gelukkig was mobiel-telefoon-verkeer mogelijk en konden we vrijwel meteen horen dat het met jullie goed was.Op deze manier leer je de buren en je buurt wel beter kennen, het zal vast een gevoel van saamhorigheid geven. En wel bijzonder dat wij precies weten hoe jullie buurt eruit ziet.Liefs van het nachtegalenpad.
  3. Gerda:
    Hallo daar,

Gelukkig dat het goed met jullie gaat en dat jullie deze update effe sturen. We hebben al heel wat foto's gezien en ook verschillende video's. Effe googlen.Zag er best wel heftig uit. Wat ons opviel was dat er individuele gebouwen schade hebben en de buren daar naast weer bijna niets. Of het leek maar zo. Ook een video gezien in Brihgton waarbij een auto door de straat heen rijd door een 50 cm. water.
    Goed van jullie om ook de buurvrouw effe mee te nemen. In nood moet je voor elkaar klaar staan. Sterkte met het ongemak en veel liefs van de Karel de Grotelaan.
  4. Sandra:
    5 september 2010
    Goed om van jullie te horen!
    Kan me goed voorstellen dat het even flink schrikken was.. Gelukkig valt de schade mee; geen doden, slechts een gewonde..

Liefs, San
  5. Renee:
    6 september 2010
    Fijn om te horen dat het goed met jullie gaat! Goed om even jullie verhaal te horen, zodat we precies weten wat er speelt..
    Sterkte daar en doe voorzichtig! Wij denken aan jullie, x