Van auto's naar koeien....

6 februari 2008 - Tauranga, Nieuw-Zeeland

Dag allemaal,

Nu alweer een tijdje geleden dat we iets van ons hebben laten horen. Ondertussen hebben we een bus gekocht en is hij al bijna helemaal ingericht. Tegen alle verwachtingen in is het geen Toyota Hiace geworden, maar een Nissan Homy. Klinkt wel huiselijk toch? We zouden Hiace kopen van een kiwi maar daarvan was de radiator stuk. Opzich geen probleem, kwestie van een nieuwe kopen maar dat wilde deze cheapskate kiwi niet, hij ging opzoek naar een goedkopere oplossing…. Dat ging allemaal niet zo makkelijk als hij dacht, van de ene naar de andere sloop werd hij gestuurd en uiteindelijk had iemand er een…bleek de verkeerde te zijn en zo duurde het steeds langer. Uiteindelijk hebben we deze auto gekocht van twee Zweedse backpackers. Deze jongens wilde hun auto graag zo snel mogelijk kwijt zodat ze naar Australië konden. En wij wilde op het eind toch wel heel graag weg uit Auckland. We moesten alleen nog even onze kiwi laten weten dat de deal niet doorging, arme jongen, hij was zo aardig en deed echt zn best voor ons. It’s a hard world mate…

Dus nadat de deal rond was en wij de verzekering en de ‘anwb’ geregeld hadden (die we eergister moesten oproepen ook) zijn we vertrokken naar Scott en zijn vrouw Charlotte. Toine en Scott waren huisgenootjes toen Toine eerder in Nieuw Zeeland woonde. Zij wonen ongeveer 3 uur van Auckland vandaan en hebben een koeienboerderij. Tevens hebben zijn veel ruimte en veel gereedschap, ideaal voor ons om de bus naar onze wensen om te bouwen. Maar voor wat hoort wat natuurlijk; dus hebben we tussen het klussen door ook al koeien staan melken. Ze hebben meer dan 300 koeien, dus het gaat niet op de hand, maar met de machine. Maar je moet de machine nog wel even vast en loskoppelen. Geloof me dit is een heel risicovol klusje. Om er goed bij te kunnen sta je echt heel dicht op de koe, in een soort van greppel. Eigenlijk precies onder hun kont. En die beesten plassen en poepen maar raak. Ze hebben een soort van waarschuwmechanisme, want eerst gaat het staartje omhoog. Maar als je druk bezig bent bij die uiers is het niet altijd even makkelijk om de staartjes in de gaten te houden. Toine had mazzel, die kon met zn lange armen ver bij die konten vandaan staan en goed overzicht houden op dreigende staartbewegingen. Een hele ervaring dus….

Maar op een Nieuw Zeelandse boerderij heb je natuurlijk ook allemaal leuke speeltjes: quad bikes, crossmoters, tractors, shotguns. Dus binnen een dag had Toine een heleboel nieuwe, stoere dingen geleerd, quad biken, motorrijden, lassen en schieten. En ook ik heb een rondje gemaakt op de quad bike. Gaaf hoor. Wel zwaar om ze te sturen, vooral als je niet zo hard durft….

Toen we de eerste avond hier aankwamen werden we meteen meegenomen naar een familie etentje. En iedereen was zo vriendelijk, geïnteresseerd en gastvrij. Na onze tijd in het zakelijke Auckland, hadden we dan nu eindelijk ons warme Nieuw Zeelandse welkom, waarvan we wisten dat het bestond, maar wat we tot dan toe alleen nog niet waren tegen gekomen. Na deze avond wisten we weer waarom we zo graag naar Nieuw Zeeland wilden.

De bus wordt echt fantastisch, het is de lange versie van de Homy wat echt ideaal is. Er zat al een bed in wat echt belachelijk onhandig gebouwd was. Dat hebben we er allemaal uitgesloopt en zijn nu bijna klaar met onze eigen inrichting. We hebben een vast bed erin gebouwd wat binnen een mum van tijd een royale bank wordt en een gigantische tafel van 1m bij 1m. Onder alles door hebben we een heerlijk zacht tapijtje gelegd met een warm onderlaagje. Eef heeft zelf gordijnen gemaakt een boerenhollands tintje en morgen gaan we elektriciteit inbouwen. Echt leuk om te doen, ondanks dat we dit nog niet eerder hebben gedaan gaat het echt goed!

Bij dit berichtje zullen we meteen een paar gave foto’s plaatsen. Natuurlijk van de auto. En van onze koeienmelkavonturen.

Bedankt voor alle leuke berichtjes bij het vorige bericht. Stuur ons vooral ook mails hoe het met jullie gaat!

Liefs,

Toine en Eva

1. Henny:
    Ha die Eva,
    Wat is het toch leuk om je berichtjes te lezen vanuit 4 hoog op de Koninginneweg! Zodra er een melding komt laat ik al mijn werk liggen en ga eerst lezen. Hier is i.p. natuuuuuuuuurlijk alles hetzelfde. Werk, veel werk en nog eens werk. En geen Eva die het wel even overneemt. Inmiddels zijn er wel weer wat (tijdelijke) nieuwe gezichten aangeschoven op de afdeling, naast de voor jou bekende koppies. Vorige week hebben we van 08.00 -10.00 uur zonder stroom gezeten, de hele wijk was donker. Behalve de VAL, die zat wrs op een andere stroomgroep. Was heel stil in het pand, als alle apparaten uit zijn. Stoplichten waren ook uit, tram bleef rijden, en jawel hoppa een aanrijding met een auto. We hadden toch tijd om lekker uit het raam te kijken, wat overigens de hele buurt deed.
    Nou ik ga maar weer eens wat doen dus hierbij een groet uit Amsterdam van Henny
  2. Saranna:
    6 februari 2008
    Klinkt allemaal heel goed, al had ik nooit gedacht dat je helemaal naar Nieuw Zeeland moest om koeien te gaan melken:)
    Lijkt me wel een gave plek om te knutselen aan het busje.
    Geniet lekker.
    Hier doet iedereen ongeveer wat ie zou moeten doen, hebben we een fris gelakte woonkamervloer, gaf Mick gisteren voor de eerste keer les, ik op hetzelfde moment voor de tweede keer les, volgt Lotte alvast gastcollege's bij de Universiteit van Leiden, is Tim naar schooltuinen en Marco aan 't werk in Bloemendaal.
    Liefs,Saranna
  3. elise:
    Hoi LIeve Eva & Toine,
    Goed te lezen dat alles goed gaat! Haha wat een zoektocht naar een geschikte auto! Jullie zijn inmiddels experts geworden..als ik ooit nog een busje nodig heb schakel ik jullie hulp in!
    Maar heerlijk een eigen busje waar je in kan slapen..kan je gaan en staan waar je wilt. Ik blijf op de hoogte!
    Veel plezier! Veel liefs en groetjes (ook van mijn fam) xxxjes
  4. Renee:
    6 februari 2008
    Hahahahhaha, lijkt me heerlijk werk onder de konten van de heerlijke grote koeien!!

Bus ziet er ook super uit, kijk uit naar de foto van jullie nieuwe ingerichte huis!

Hier alles lekker! Zitten in Pokhara te chillen!

Hele dikke kus
  5. Janneke:
    6 februari 2008
    Waar heel Nederland op zondagavond massaal naar kijkt, doen jullie zelf...koeien melken ;-). En jullie kunnen ook zo in klussen met kijkers. Stiekem niet al eerder geoefend?? Het gaat allemaal zo gemakkelijk lijkt wel.
    Hier ook alles goed, ga vanavond uiteten om mijn verjaardag te vieren. Je kan 't maar beter op tijd doen he...

Hopi sunchi y un brasa grandi!
  6. Joran:
    6 februari 2008
    Kunnen jullie in de Homy lekker cruisen met de Homies ;)
  7. Suus:
    6 februari 2008
    Wow, wat een leuke ervaring zo...paar daagjes meedraaien op 't Boerenlan!

Goed dat jullie je nu officieel welkom voelen in NZ...twijfel er ook niet aan dat dat zo gaat blijven!

Keep up the good work, en succes met jullie prachtige 'woonwagen'...Kus vanuit Bergen!
  8. pauline:
    9 februari 2008
    wat een leuke bus, jullie huisje op wielen!
    veel succes met inrichten!
    wat een leuke gordijntjes, eva!

kus vanuit een lenteachtig nederland!

pauline
  9. elise:
    15 februari 2008
    Bedankt voor het lieve verjaardags smsje!!
    Bij ons óok een stralend weekend met zon! Dus heb me erg jarig gevoeld ;)
    Hoe is het met de bus?? Ik wacht op het verhaal van de bus deel III!
    Liefs & kus
  10. Linde en Lotte:
    16 februari 2008
    Hee oom en tante (whehehe)!

We hebben met erg veel plezier de foto's bekeken en jullie verhaaltjes gelezen. Hier is het naar behoren koud, nat (in tegenstelling tot de paar dagen hiervoor :'( ) en erg Nederlands. Doe de groeten aan onze grootouders, wanneer jullie die zien ;) En aan jezelf natuurlijk!
    Howdy cowboys!
    (en kiwi's-to-be)