De december maand...

28 december 2008 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Ons laatste berichtje was net na mijn verjaardag, dus nu een maand later is het hoog tijd voor update! Sommigen van jullie hebben misschien al het een en ander meegekregen via de weblog van Bart en Vreny. Maar voor alle anderen zullen we even bij het begin beginnen; Sinterklaas! We wisten niet zeker of Sinterklaas ons ook helemaal in Nieuw Zeeland zou kunnen vinden. Maar we waagden het erop en hebben op 4 dec. toch onze schoen gezet, met natuurlijk wortel en suiker voor het paard. Die avond was Kayo (ons Japanse huisgenootje in Twizel) op visite en die heeft haar ogen uitgekeken. Toen wij haar probeerde uit te leggen wie sinterklaas was volgde er een hoop ooooohhhh en eeehhhhhhh kreetjes (voor hen onder jullie die wel eens contact hebben gehad met japanse mensen vast een bekend geluid). Die nacht heeft Kayo volgens mij geen oog dicht gedaan om sinterklaas maar niet mis te lopen. En de volgende ochtend bleek Sinterklaas daadwerkelijk langs geweest te zijn. Wat een feest!

Een paar dagen later hebben we onze wagen vol geladen en zijn we met Bart en Vreny op vakantie gegaan naar de kust. Heerlijk, na 4 maanden eindelijk weer het zeetje zien. Voor Snoef was het de eerste keer in haar leven dat ze met zout water in aanraking kwam. Dat was wel even een verassing voor haar. Maar wat heeft ze heerlijk lopen banjeren op het strand. Ze vond het wel heel verontrustend dat Toine, Bart en Vreny zo diep de zee in gingen, aangezien zij dacht dat de algemene regel was dat je niet tot dieper dan je navel de zee in mocht. We hebben tijdens onze trip wel aardig wat regen gehad, maar dat mocht de pret niet drukken. En op momenten dat het zonnetje wel scheen hebben we er dan ook extra van genoten, zie de foto’s van ons vieren in het ondergaande zonnetje. Wat voelde we ons daar rijk; schathemeltje-rijk! Moeder natuur liet ons niet in de steek qua golven. Mooie regelmatige golven van soms wel twee meter werden de surfers voorgeschoteld. Toen de locale dolfijnen ook nog een beetje mee kwamen surfen was het feest helemaal compleet!!

Maar toen was het weer tijd om naar huis te gaan en afscheid te nemen van Bart en Vreny. Wij weer aan het werk en zij op avontuur! Nu zitten zij alweer op het Noordereiland. En over ongeveer een maandje komen ze weer onze kant op. Wat was het fijn om eindelijk weer even bekende mensen om ons heen te hebben. Niet voorzichtig aftasten, maar gewoon weten wat je aan elkaar hebt.

December was ook de maand dat de moeder van Hiki (ons andere japanse huisgenootje in Twizel) naar Nieuw Zeeland kwam. In Japan is het heel lastig om vrij te krijgen, dus haar moeder kwam voor maar tien dagen naar Nieuw Zeeland. En een van hun stops die tien dagen waren wij. Ik vond het geweldig om Hiki haar moeder te ontmoeten. Vooral omdat zij maar in het Japans tegen mij bleef praten ondanks dat mijn Japans niet verder gaat dan bedankt en alsjeblieft. Maar toch had ik het idee dat we elkaar begrepen. Speciaal voor ons had ze uit Japan een kaas snack meegenomen. Ik denk zomaar dat dit idee is ontstaan toen Hiki’s moeder foto’s had gezien van Toine’s kaas outfit op een van onze verkleed feestjes in Twizel. Helemaal te gek!

En toen was daar kerst. Natuurlijk kwam dit niet plotseling. Ook in Nieuw Zeeland heeft men kerstversiering in de huizen (ook al is het pas om 22.00 donker) en kerstliedjes in de supermarkt. Maar stiekem hadden Toine en ik kerst dit jaar een beetje genegeerd. Totdat het dan opeens 1e kerstdag was. Ja en wat doe je dan? Ik weet dat er veel mensen zijn in Nederland die helemaal geen zin hebben in de kerst; die verplichte gezelligheid. Maar wat hebben wij die ‘verplichte’ gezelligheid gemist dit jaar zeg! Toch hebben we nog een leuke dag gehad. En natuurlijk hebben we ‘s avonds heerlijk gegeten! En de volgende dag toch nog even een goede dosis familie via de skype! Wat een mooie uitvinding is dat toch!

Toen waren jullie weer bijgepraat. Ik hoop dat jullie allemaal een mooie kerst hebben gehad. En wens jullie een gezellig feestje met oud en nieuw, en dat de oliebollen maar mogen smaken dit jaar!

Liefs, Toine en Eva

1. Kees Houtenbos:
    28 december 2008
    Yes, we zijn de eerste die reageert. Eva, het is weer een mooi verhaal met hele relaxte foto's. Ik vind het heel knap van die ouwe Sint dat ie zelfs de nederlanders die in het buitenland zitten bezoekt. Dat zo'n ouwe man dat toch nog allemaal redt. Mooie plekjes hebben jullie weer uitgezocht. In februari en maart hopen wij veel van deze plekjes met jullie samen te zien. Wij wensen jullie een heel fijne jaarwisseling. We love you, een dikke zoen van pa en ma.We hebben jullie gemist met de Kerst maar dat maken we straks allemaal helemaal goed. xxxxxxxxx

Pa en ma.
  2. Renee:
    Hoi Eef en Toine,

Jammer dat we jullie niet hebben gesproken met Kerst... Maar ja Internet is leuk en fijn dat het er is, maar soms laat het je in de steek! Moeten snel even afspreken, kunnen we misschien eens in ons eigen huisje skypen!
    Fijn te horen dat jullie ook lekkere dagen hebben gehad! Kerstdiner zag er goed uit!

Wij wensen jullie een hele mooie jaarwisseling, met mooie vooruitzichten voor het jaar 2009!!

Hele dikke kussen vanuit een koud en bevroren Nederland!
    XXX Ren en Den
  3. Ria:
    Haai Toine en Eva,
    Dat jullie toch nog een oer hollandse jan in de zak gaan eten. Of te wel je broeder. Het recept is eigenlijk een beetje met een natte vinger wat de hoeveelheid meel betreft. Zeg maar ongeveer een pond gewoon meel, daar doe jeeen eitje of 4 tot 5 in. tenzij het struisvogeleieren zijn dan heb je er aan een genoeg. Vervolgens wat melk toevoegen totdat het de beslag zo dik is dat het met moeite van de garde afloopt. Dus m.a.w. flink dikker dan pannekoekbeslag een snufje zout en in de (broeder)zak. Zak(Jan)(niet persoonlijk bedoeld) dicht knopen met een stuk onderbroeken elastiek of een stukje vissersgaren (Niet te strak want de boel gaat uiteraard een beetje uitzetten)in de pan en dit mag dan ruim een uur koken. Om te voorkomen dat de zak in de pan water aanbrandt is het makkelijk om er een schoteltje onderin te leggen.Ken die jongen niet aan de bodem plakken. Als je broeder met rozijnen wilt eten dan was je een paar handjes rozijnen af en doe die door het zootje. Wel voordat je de zak dicht knoopt anders wordt het echt een zootje. Eet smakelijk met suiker en gesmolten boter of stroop.
    Maaike (weer naar de kroeg) en mijn persoontje wensen jullie een heel goed 2009 en als we olliebollen eten zullen wij er een reserveren. Geef hem wel aan Gerda en Kees mee.(alleen als we em warm kunnen houden)
    Liefs en groetjes van Ria
  4. Petra:
    29 december 2008
    Ja, ook wij zijn blij met het bericht en de foto's. Die van Eva en Snoef lekker uitgeprint en op de schoorsteen gezet, zo ben je toch een beetje bij ons.
    En nu nog een feestavond en dan kan het nieuwe jaar beginnen. Bij jullie begint dat natuurlijk weer 12 uur eerder.Misschien eten jullie inplaats van oliebollen wel Jan in de zak, het recept van Ria klinkt lekker.
    we wensen jullie een mooie oudjaarsavond met vuurwerk bij het meer en dat 2009 mag verlopen zoals jullie dat dromen. Veeliefs van het Nachtegalenpad.
  5. Janneke:
    30 december 2008
    Hoi Eef en Toine,

Net even jullie verhaal gelezen. Wat lief dat die lieve man ook aan jullie in New Zealand denkt :)
    We hebben leuke kerstdagen gehad. Tweede kerstdag waren de kindjes hier, heel leuk. En ja, nog gewerkt bij de bakker. Morgen ook nog op oudjaarsdag. Dat is dan echt de allerallerlaatste keer ;)
    Schaatsen vandaag geslepen, dus ik hoop op nieuwjaarsdag een stukje te rijden op de natuurijsbaan in Bergen.

Fijne jaarwisseling! Wens jullie alle goeds voor 2009!

Dikke kus
  6. joke:
    30 december 2008
    hallo Eva en Toine
    Een hele fijne jaarwisseling en veel geluk voor 2009!!!
    Veel groetjes uit Bergen
  7. Kees Houtenbos:
    31 december 2008
    Hoi Toine en Eva,

ook nog even via de mail: A verry happy new year and also very much health for the both of you and also for your friends over there.

Mum and Dad.
  8. Joke en Bondy:
    31 december 2008
    Lieve Eva eb Toine,
    Wij genieten van de berichten en de Foto's.
    De beste wensen voor het nieuwe jaar 2009.
  9. pauline:
    3 januari 2009
    hey eva en toine!

nog een gelukkig nieuwjaar!
    weer even alle foto's en verhalen gelezen! ben weer helemaal op de hoogte! wie gebruikt toch mijn moeders naam in combinatie met allemaal mensen die ik niet ken?
    jullie krijgen overigens de beste wensen voor 2009 van deze joke!
    hier gaat het goed. ik begin in februari met mijn master scriptie communicatiewetenschap, dus in de zomer ben ik helemaal klaar als het goed is! en dan na de zomer op banenjacht!

kus pauline
  10. pauline:
    3 januari 2009
    bovenstaand berichtje was overigens van pauline en joke.
  11. Klaartje:
    10 januari 2009
    Ik heb laatst geleerd dat broeder en jan-in-de-zak twee verschillende dingen zijn. Het bestaat uit hetzelfde beslag, maar broeder gaat in een cakevorm de oven in, terwijl jan dus in de zak gaa(r)t. Conclusie: bij jullie hebben Joran en ik dus jan gegeten, en de broeder moeten we zelf nog eens uitproberen :)
  12. Zaza:
    1 februari 2009
    Hey lieve Toine en Eva,
    Ik ben veilig aangekomen in Auckland, dat wilde ik jullie even laten weten! Ga morgen richting het noorden denk dat ik daar een tijdje blijf, met dolfijnen zwemmen enzo, alsof het niks is. Heerlijk om hier te zijn, het weer is top! Wel een verschrikkelijk lange reis heb nog steeds last van een jetlag. Hoop dat alles goed gaat met jullie! Wat is snoef trouwens al abnormaal groot!
    Hoop jullie over een paar weken ergens te ontmoeten, we houden contact! Ik bel jullie als ik ongeveer weer wanneer ik in de buurt van Queenstown ben!

Veel liefs, Zaaz
  13. bernulpha:
    13 februari 2009
    hoi hoi Toine en Eva

Zijn die buitenlanders goed gearriveerd?
    Hebben ze een goeie reis gehad?
    Tis hier nog steed koud. Moest gisteren me ramen nog krabben $^^&&^#&((_^%$, als ik ergens een hekel aan heb.....
    Weet je eigenlijk al dat Gyula en Marjolein een zoon hebben? Gryko en volgens Gyula is tie de mooiste jongen, geweldig he. Judith en Jurgen gaan dit jaar trouwen. Mick wordt volgende week al weer 3 jaar.
    Kreeg van de week een kaartje dat Charlotte en Denny ook gaan trouwen. Charlotte en Jacqueline je weet vast nog wel. Dus moeten we naar Beverwijk om te feesten.
    Tante 99 is aardig in de weer. Je vader en moeder boffen dat ze zo ver weg zitten.
    Zo weer grotendeels bij wat familie betreft.
    Op mijn werk is het rete druk allemaal gekke zaken. Niet gewoon ff me kind plast nog in bed maar allemaal heftige. Tis trouwens erg leuk wonen hier in het brabantse. Lang niet zo spectaculair als wonen aan de andere kant van de wereld maar wel een stuk lopen hoor naar Egmond. in November zijn we verhuisd naar onze nieuwe woning. Je moeder en nog 2 van me zussies hebben hier een weekend de boel her ingericht. ( heeft je moeder de knikkers mee?)
    Al weken zijn ze hier aan het oefenen voor carnaval (smoes om de kroeg in te gaan) maar wel erg gezellig. Echte carnaval barst de 21ste weer los. Dus dan zijn winkels dagen dicht enzo en leven ligt verder zo goed als plat.
    Ik geniet van jullie prachtige en spannende avonturen en jullie mooie site.
    Ben best wel beetje jaloers hoor.
    Maar goed jochie en grietje ga nog even tv kijken en dan mijn koes in.
    Doe de groetjes aan je logees
    Groetjes ook van Anna en hele dikken knuf van tuf