Ons leventje in Christchurch

7 juni 2009 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Lieve allemaal,

Eindelijk weer eens een berichtje van ons. Ondertussen zitten we al weer zo lang in Christchurch dat het al helemaal thuis begint te voelen. We hebben dit keer vooral gewerkt aan het beeldmateriaal om jullie een beetje een idee te geven hoe wij hier leven. Ik wil jullie dus vooral aanraden om de foto’s te bekijken! Daar zie je dan ook hoe we verhuist zijn. Dankzij de dakbak (zien jullie hoe mooi hij is nu hij geschilderd is?), konden we heel wat mee. De reis was een heel avontuur, de auto zat zo vol dat er alleen nog een klein plekje voor Snoef over was bij mijn voeten. Maar nog steeds stonden er spullen in de garage. Gelukkig moest Toine, op kosten van de baas, nog een keertje terug naar Queenstown dus toen heeft hij, met de bus van Bart en Vreny, de rest mee kunnen nemen. Toine moest nog een weekje werken in Queenstown met de 150 soldaten van de Ghurka’s, een Napaleze divisie van het Britse leger. Allemaal kleine, supersterke mannetjes. Het was ondertussen al behoorlijk koud geworden in Queenstown, zo koud dat de Ghurka’s het ijs van hun wetsuits moesten schudden voor ze de canyon in gingen.

Toen we net in Christchurch zaten was het hoog nodig tijd voor een vakantie. We besloten Scott en Charlotte en Ollie op te zoeken. Een oom van Scott had nog wel een ‘batch’ in New Plymouth aan het strand staan, dus hebben we daar een paar dagen gezellig met z’n vijfjes gezeten. Het was erg leuk om Scott en Charlotte weer te zien. Het huisje had geen warm water of stroom, maar stond op zo’n mooi plekje! Zie op de foto’s ook het vuur-bad. Hier hebben Toine en ik de laatste avond in gezeten. Stel je voor: in het warme water, naar vallende sterren liggen te kijken, met op de achtergrond het geruis van de zee. In plaats van een gewoon bad, dat langzaam afkoelt, werd dit bad steeds warmer door het vuurtje wat we eronder hadden gestoken. Zo’n ding wil ik ook in onze tuin!!! Scott en Toine zouden gaan klimmen op Taranaki (ook wel Mt Egmont) maar het weer was zo slecht dat we de berg nooit hebben gezien. We zijn er omheen gereden en een stuk erop gereden maar nog zagen we ‘m niet. Uiteindelijk hebben we maar besloten dat die berg niet bestaat.

En toen was het tijd om ons echt te gaan vestigen hier in Christchurch. We kregen namelijk eindelijk het goede bericht van de immigratiedienst dat we nog weer een jaartje mogen blijven. Dat was wel een klein feestje waard! Ook werd het weer tijd voor Toine om te klussen. Om ons kleine kamertje zo ruim mogelijk te houden heeft Toine zelf een hoog bed gebouwd, zie foto. Het huis en onze slaapkamer hebben nu echt een beetje hun eigen karakter gekregen. Er moeten nog wel wat dingetjes gebeuren om het nog gezelliger te maken. Het gezelschap is in ieder geval heel leuk. We hebben het heel gezellig met z’n viertjes. We proberen elke avond samen te eten wat meestal ook lukt. Om beurten koken we en de meeste avonden zitten we nog lang gezellig na te tafelen. En met Snoef en Bob gaat het ook goed. Ze hebben elkaar al aardig leren kennen. We hebben ze nog niet samen los durven laten in de tuin. Laatst was Bob in een dappere bui, het ging als volgt: Bob en Snoef hebben allebei hun eigen hok in de achtertuin, af en toe mag Bob zn hok uit om in de tuin te gaan huppelen. Het gaas van Snoefs hok is groot genoeg voor Bob om er doorheen te kruipen. Normaal gesproken huppelt Bob vrolijk om Snoefs hok heen en Snoef staat hem al kwispelend nauwlettend in de gaten te houden. Dit keer besloot Bob om rustig aan door Snoefs hok te huppelen! Snoef was te verbaasd om te reageren en bleef aan de grond genageld staan terwijl Bob tussen haar benen door naar de andere kant huppelde en weer vrolijk naar buiten! We houden jullie op de hoogte van de avonturen van Bob en Snoef….wordt vervolgd.

Ondertussen ben ik begonnen met mijn PhD. Ik ‘fiets’ ongeveer drie dagen per week naar de universiteit (zie foto’s). En de andere twee dagen zit ik in mijn studeerkamer, wat ook de logeerkamer is (mochten jullie plannen hebben?). Ik ben erg blij om weer zo intensief met iets bezig te zijn. Hopelijk ontvang ik volgende week mijn zelf-cursus Zulu in de brievenbus. En afgelopen week heb ik een baan aangeboden gekregen als werkgroep begeleidster voor 1e jaars Antropologie studenten. Allemaal wel erg spannend!

Toine is op zoek naar werk. Zoals jullie wel van Bart hebben mee gekregen is het nog niet makkelijk om een baantje te vinden in Christchurch. Maar Bart heeft vorige week eindelijk een hele leuke baan aangenomen. Dus weten we dat er hoop is! Ondertussen wordt er een hoop lol beleefd: surfen, skiën (er is zoveel sneeuw gevallen dat Mt Hutt twee weken eerder is geopend en Toine heeft nieuwe ski’s dus is blij als een kind), wandelen, klimmen etc. Wat dat betreft is Christchurch echt te gek, er is echt heel veel te doen. Snoef is ook heel blij met een groot bos op 1 minuut lopen en het strand op 6 minuten lopen.

Ga nu maar snel de foto’s bekijken! We werken nog aan een digitale rondleiding in het huis, die houden jullie nog te goed. Enne laten jullie ook weer even wat van jullie horen, vinden we gezellig!

Tot de volgende keer!

Liefs Toine en Eva

1. Zaza:
    7 juni 2009
    Wat leuk weer wat van jullie te horen! En echt super foto's! Jullie zien er zo blij uit, dat ik er ook helemaal blij van wordt! Ik mis nieuw zeeland nog elke dag! Hoop dat ik gauw weer een keer bij jullie langs mag komen! En dan niet alleen voor een paar uurtjes, haha! En wat super dat jullie nog een jaar mogen blijven! Echt fijn!
    Liefs en dikke zoenen aan jullie allemaal! xxx
  2. joke:
    7 juni 2009
    Wat leuk om weer wat te horen!! We hebben het met veel plezier gelezen en bekeken, de "Dakbak" verdient de hoofdprijs!! Geweldig!
    Hier begint het weer heerlijk zomer te worden, we genieten weer van de prachtige bomen en planten en natuurlijk van het strand.
    Veel liefs
  3. Gerda:
    GEFELICITEERD

watgoed dat jullie weer een jaartje mogen blijven.
    je krijg het wel druk Eef,je studie ,Zulu cursus en dan ook nog een baan als werkgroepbegeleidster,knap hoor. de foto,s zijn machtig ,vooral die blije sprong.jammer dat er zukke bakken water-vallen bij jullie! Toine wat is de dakdoos prachtig geworden en wat een idee om m zo in de carport te hangen.slim hoor.hier gaat alles goed ,t was een schitterend Pinksterweekend met z,n allen maar we hebben jullie wel gemist.volgende keer wel komen hoor!!!
    groetjes aan Bart en Vreny ,en veel liefs van ikke xxxxx
  4. Renee:
    8 juni 2009
    WOW, wat ziet dat er allemaal goed uit!! Te gek dat jullie nog een jaar mogen genieten!
    En eef, lekker voor je dat je weer even helemaal ergens in op kan gaan! Nog een baan aangeboden ook! Helemaal top!
    En toine, wat een te gekke dakbak! Je mag trots op jezelf zijn!
    Wij zijn in ieder geval trots op jullie, knap hoe goed jullie het weer voor elkaar hebben!
    Geniet lekker met zijn 4'en en natuurlijk met Snoef en Bob!

Dikke kus Dennis en Renée
  5. pauline:
    9 juni 2009
    oeps ik dacht ineens waar is mijn berichtje nou gebleven, had ik hem per ongeluk bij een foto gezet i.p.v. bij jullie verhaal! bij deze nog een keer:

hoi toine en eva!

leuk om de foto's te zien en te horen hoe het met jullie gaat. wat goed dat jullie nog een jaar mogen blijven en dat je weer druk in de weer bent, eva! ik heb alleen gemist wie/wat bob is, misschien moet ik even een vorig verhaal gaan lezen!
    hier gaat het goed. ik ben nog druk bezig met mijn master thesis aan de VU. heb besloten om die na de zomer in te leveren. eerst nog even lekker van de zomer genieten en dan weer verder! zoals jullie lezen wordt het hier lekker zomer, we hebben al weer een paar stranddagen achter de rug. nu regent het weer, maar dat is goed voor de tuin laten we maar zeggen . trouwens toine wat had je een mooie dakbak gemaakt!
    tot de volgende keer!

liefs pauline
  6. Ilse:
    9 juni 2009
    JOEHOEEEEEE, leukerds!!!!!!! Wauw, wat gaaf om EINDELIJk weer eens een berichtje van jullie te krijgen!!! En die fotoreportage doet het goed hoor: Praatje, plaatje, daadje, werkt altijd! Grappig dat het nu bij jullie winter wordt, terwijl het bij ons eindelijk eens iets warmer lijkt te worden!!! En die dakbak is echt 'kickuh gek'!!!

Bij ons gaat het goed hier! Ook ik heb gelukkig, net als Bart, een nieuwe baan gevonden. YeaY! Na heel veel gezoek, gesolliciteer en gedoe, een baan in het onderwijs. Middelbare school in Hoorn waar ik sowieso L.O. ga geven en wrsch ook Biologie (wat een giller), mits er genoeg kinderen zijn die Biologie in hun pakket kiezen. Vet veel zin in!!! Verder zijn we net terug van ons weekendje met vrienden in de Ardennen; ge-mtbiked... Zoooo vet!!! Jammer genoeg had Arjon zijn sleutelbeen gebroken en ik had hem 'bijna' gebroken, maar dan al 4 dagen daarvoor al (we fietsten de Elfstedetocht, en de laatste 6 km van de 240 km, werd ik aangereden; grrrrrr), dus ik mtb-te op zeer sloom tempo mee.... maar goed, beter iets dan niets en we hebben heel veel lol gehad met zijn allen!!! En over 3 weken is Marc al bij jullie; woooowww, vet snel!!! Jammer dat ik niet mee kan, ik had jullie heeeeel graag weer willen zien...! Dus zet maar snel weer wat nieuwe fotootjes en filmpjes op de site, dan weet ik iig zeker dat jullie niet te veel veranderen!!!

Heel veel plezier!!!!!!!!!

Liefs Ilse
  7. Tice:
    11 juni 2009
    Gave foto's! En zo'n bad met uitzicht op het heelal. Puur en lekker warm. Veel plezier op school en Toine veel succes met de zoektocht naar een leuke baan.

Gr. Tijs
  8. jos houtenbos:
    14 juni 2009
    He Toine en Eva, harstikke leuk om te lezen en de foto's te zien! Jullie zien er zo gelukkig uit.
    En gefelciteerd met het goede nieuws. Weer een jaar om jullie basis daar sterk te maken. Heel veel succes. Wij zitten nu in Loenen met een deel van de broers en zusjes. Gisteren was de sterfdag van oma en we hebben een soort broers en zussenweekendje. Net allemaal prachtige foto's en filmpjes gezien van Kees en Gerda in Nieuw Zeeland. Leuk ook om jou in actie te zien met een groep Toine. je lijkt helemaal op je plek te zijn. En Eva heerlijk dat het je gelukt is om daar te kunnen studeren. Stoer hoor elke dag, nou ja elke... op de fiets naar school in de winter. Heel veel liefs en succes van Jos
  9. Debby:
    15 juni 2009
    Super leuk om weer even een update te lezen en leuke fotootjes te kijken!!!
    Te gek dat jullie weer een jaar mogen blijven.
    Eef succes met de studie en voor Toine hoop ik dat hij snel een leuke baan vindt.
    Geniet lekker van het ski/snowboard-seizoen.
    x Debby
  10. Tice:
    28 juni 2009
    De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld.. Daarom zijn we nu bezig met een spoedcursus Te Reo Māori. Tot in december!

Kia ora
  11. Hetty:
    6 juli 2009
    Wij willen foto's van Bob!
    Fijn dat jullie even niet hoeven te denken aan of je mag blijven, kan je lekker een jaartje studeren/werken.
    Hoop ook nog eens langs te komen hoor, niet met de rollator, maar eerder.

Dikke kus
    hetty