Weer een nieuwe stap

19 april 2009 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Lieve allemaal,

Hoe is het met jullie. Het is alweer een tijdje geleden dat wij iets van ons hebben laten horen. Kees en Gerda zijn jammer genoeg al lang en breed weer terug in Nederland. Zoals jullie denk ik wel op de foto’s hebben kunnen zien, hebben we het heel gezellig met ze gehad. Toine en ik moesten wel even afkicken dat ze weg waren. Opeens waren onze dagen niet meer zo vol gepakt met spannende activiteiten, heerlijk brood, en Grootjes humor. Ook Snoef moest helemaal wennen aan alle rust in huis. Er moest natuurlijk een moment komen dat ze weer terug gingen naar Nederland… Maar wat was het fijn om ze even hier te hebben.

Nu zijn we alweer een maand verder en zijn we zo langzamerhand bezig onze bezittingen in te pakken (of te verkopen), omdat we volgende week naar Christchurch verhuizen. Mijn moeder schreef laatst in een mail dat we ondertussen vast niet meer in staat zijn om al onze bezittingen op onze rug te dragen door de metro van Londen, zoals we dat op onze heenreis gedaan hebben. En helaas is dat waar. We hebben in het afgelopen jaar steeds meer spullen verzameld. Vooral die kleine Snoef van ons, heeft nogal wat bagage. Dus hoe we alles in Christchurch gaan krijgen is nog niet helemaal duidelijk, maar we bedenken wel wat. Voor onze reis met Kees en Gerda heeft Toine zelf een dakdoos gemaakt. Dus daar kunnen we ook heel wat spullen in kwijt. Tijdens die reis zijn we meerdere malen gevraagd wat we met een doodskist op ons dak deden, dus Toine heeft besloten om de dakdoos te verven om de doodskisten-look te laten verdwijnen.

Op mijn werk spreek ik vaak met een Nederlandse vrouw. Ten minste ooit was zij Nederlands, ondertussen woont ze al bijna 50 jaar in Nieuw Zeeland. Volgens haar is het verschil tussen een Kiwi en een Nederlander, dat Kiwi’s alles zelf fixen. Alhoewel de Kiwi-fix niet perse de schoonheidsprijs wint, werkt het wel. Dit gezegd heb ik het idee dat Toine (met zijn dakdoos) hard bezig is te integreren.

Dus over een week moeten we alweer afscheid gaan nemen van Queenstown en alle mensen die we hier hebben ontmoet. Zoals Toine z’n collega’s en al mijn vaste klanten. Sommige zal ik best wel gaan missen, denk ik. En zo af en toe laten zij mij ook weten dat ze mij zullen gaan missen. Volgens Jess (dit is een collega’tje van mij die als receptionist altijd mijn praatjes met de klanten afluisterd) zal ik nog wat traantjes gaan laten als ik afscheid moet nemen van George en Marjorie volgende week. Ik heb ooit wel eens iets geschreven over George, hij kwam altijd twee keer per dag een bakkie bij me halen. Een man van in de tachtig die nog op zich zelf woont (volgens mij in een heel groot huis). Een vreselijke lieve man. En Marjorie zal een jaar of 70 zijn denk ik. Zij weet alles van het Nederlandse koningshuis. Jaja hoor ik jullie nu denken, zo eentje. Maar daar vergissen jullie je, opeens blijkt dat deze vrouw ook ontzettend veel van jagen houdt. Met haar man (die een paar jaar geleden overleden is) ging ze de hele wereld over om te jagen. En haar favoriete programma op tv is een serie over vrachtwagenchauffeurs in Alaska, die dus over ijs moeten rijden (hebben jullie dat programma ook in Nederland). Wat een heerlijk mens toch?!?

Tja ik heb het best wel naar mijn zin gehad in dat kleine cafe’tje. Van de week was ik op bezoek bij die Nederlandse vrouw en haar man. Dat was erg gezellig. Zij heeft een grote groenten tuin, dus ik kreeg allemaal lekkere verse, onbespoten, groenten mee naar huis. Ik ben benieuwd of we ook van dit soort contacten zullen gaan opbouwen in Christchurch. Het is toch anders in een stad denk ik. Maarja het is en blijft Nieuw Zeeland, dus ik zal niet verbaast meer opkijken als we zelfs in de stad allemaal gastvrije mensen zullen ontmoeten. Ik was erg blij dat Kees en Gerda in hun tijd hier, ook te maken hebben gehad met deze openheid en vriendelijkheid. Een van hun eerste dagen hier scoorden zij al een lift met een speedboot, zodat ze niet weer helemaal terug hoefden te lopen. En Gerda had ze voor haar rennen in de supermarkt.

Maar goed over een weekje dus een nieuw adres:

Unit 2, 63 A Blake Street

South New Brighton

Christchurch 8061

New Zealand

Dan trekken we in bij Bart en Vreny en hun nieuwe aanwinst bob het konijn. Die week ga ik gelijk al aan de slag op de universiteit. Daar heb ik heel veel zin in. Ben heel benieuwd hoe het allemaal zal gaan. Ik zal jullie op de hoogte houden. Toine zal in Christchurch op zoeken moeten naar een nieuwe baan. Op dit moment zijn we nog in afwachting van onze visa. Ik heb een studenten visa aangevraagd en gebaseerd op onze relatie zou Toine een open werkvergunning moeten kunnen krijgen. Maar we hebben nog niks gehoord van de immigratiedienst. Dus dit wordt nog even heel hard duimen, anders moeten we aan het eind van deze maand het land uit. Oeps.

But she’ll be alright. Zoals de Kiwi’s dat zeggen.

Tot de volgende keer!

Liefs,

Toine en eva

1. Saranna:
    20 april 2009
    On the move again dus, tja wel passend bij jullie reizend bestaan!
    Wordt vast weer een heel mooi nieuw hoofdtuk en super om bij vrienden in te trekken. Ben benieuwd of Snoef en Bob ook vriendjes gaan worden. Die geintegreerde Toine heeft vast zo weer iets anders.
    Veel plezier en geniet ook maar van de traantjes bij deze nieuwe stap.

Liefs, Saranna
  2. joke:
    20 april 2009
    Lieve Toine en Eva, wij hebben inmiddels veel foto's en filmpjes gezien bij Gerda en Kees van jullie vakantie samen! Geweldige momente van klimmen, springen en alerlei spectaculaire actie's! Het genieten straalde er af!
    Heel veel succes met verhuizen, werk zoeken voor Toine en de studie voor Eva! Veel plezier en geluk in Christchurch.
  3. Marleen:
    22 april 2009
    Lieve Eva,
    KLinkt goed die verhalen... maar weer een verhuizing, zal wat wezen. Maar wel super dat je daar kunt gaan studeren!
    Ik mail je binnenkort uitgebreid, want hier verandert ook van alles :)
    Liefs
  4. Simon:
    22 april 2009
    Hey Toine en Eva,

Ik vond Christchurch echt een hele gezellige stad. Kan je ook je surfboard weer uit de kast halen!
    En volgens mij kan je er ook aardig rotsklimmen. In ieder geval is er een hele mooie klimhal waar ik toen een middagje heb gebouldert http://theroxx.co.nz
    Veel succes met de verhuizing!
    Groeten Simon
  5. Ilse:
    23 april 2009
    Heeeee lieffies!!!!!! Eindelijk weer eens een mailtje van jullie!!! Gezellig! Wat spannend dat jullie straks gaan verhuizen; ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan! Vast leuk zo met zijn 4-en in een huisje EN 2 huisdieren!!! En over een hele kleine 3 maanden komt Marc naar jullie toe!!! Hij kan niet wachten! Gaan jullie dan ook al wel vast sparen voor volgend jaar: meeting-point Indonesie?! Vanaf hier zijn wij al een grote groep aan het verzamelen die mee willen daar naartoe; dus dat gaat leuk worden!!!!! Succes met verhuizen en tot de volgende mail! En Eva; veel plezier met je PHD!

Liefs Ilse, xxx
  6. Gerda:
    26 april 2009
    hoi Lieverds

Gaaf zoals jullie weer een nieuwe uitdaging aangaan,hoewel het ook weleens moeilijk is Weer afscheid nemen van allerlei leuke mensen.maar t vooruitzicht bij Bart en Vreny in Christchurch is super.Wij kijken nog elke dag dvdtjes en genieten nog na van de leuke tijd bij jullie. en wat een fantastich land ,we zijn wel een beetje jaloers geworden op jullie hoor. goeie reis naar Christchurch
    en kuffels van ons
  7. Janneke:
    26 april 2009
    Heey!

Long time... maar wat in een goed vat zit, zullen we maar zeggen.
    Weer een nieuw plekkie, leuk hoor. Helen en Dimitri zijn nu ook in Nieuw-Zeeland. Gaan komende week naar Christchurch, grappig he?
    Wij vieren vanavond de huldiging van AZ! :) Hier gaat alles goed, zal jullie even mailen in de meivakantie om alles weer even up to date te brengen.
    Kus
  8. Zaza:
    3 mei 2009
    Lieverds, jullie zitten inmiddels in Christchurch, hoop dat alles goed met jullie gaat!
    Wel spannend allemaal, weer een nieuwe plek etc. Hoop dat jullie gauw iets horen van de immigratie dienst!
    Ik ben inmiddels alweer meer dan 2 weken thuis. Bevalt me nog niet echt, heel leuk om iedereen te zien, maar zou zo weer terug naar NZ gaan. Wat heb ik het daar heerlijk gehad! Moet nu weer keihard aan het werk want ben blutter dan blut!
    Hoop dat je snel iets vind Toine en Eef heel veel succes met studeren!
    Dikke kus, Zaaz
  9. Truus:
    19 mei 2009
    Hi Eva en Toine, dat is lang geleden !!! 'k heb net bij Bart en Vreny even fotos gekeken op advies van Petra !'! heel leuk, mooie natuur en leuk een blik in Christchurch. Hoop dat jullie al wat info van de immigratiedienst hebben, en dan vooral het juiste bericht !!! Duimen he ! Heel veel succes ermee ook met je as studie en voor Toine ook !! Ik blijf jullie volgen. Met Koninginnedag kwamen Petra en ik nog Toine's ouders tegen in ons loopje in Bergen na een fietsrondje!! Bij ons alles goed, was net met mijn zus en weekje in Sauerland in een mooi hotel met tapijt met erop "Eile mit Weile" in alle gangen, grappig he!"Sarah is inmiddels op kamers met een vriendin in Amsterdam zuid vlakbij het Vondelpark, heel gaaf dus, ze geniet. Maria woont nog thuis, druk met o.a. cursus tijdschrift bij "Nowhere" en superblij met haar behaalde rijbewijs!! School CMV zal nog wel tot eind van het jaar duren. Hte ga jullie goed, tot de volgende keer ! Gr ook namens Maria en Sarah denk ik! Truus
  10. Peter van Goor:
    25 juni 2009
    hoi Eva en Toine

Weer met veel plezier naar jullie foto's gekeken. Wat is NZ toch mooi! Hier nu hartje zomer, dus zal het bij jullie wel koud zijn. Binnenkort komen Peet en Bert bij ons, wij zullen ze enthousiast maken.

groeten

Peter