Shopping for cars...

24 januari 2008 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Dag lieve allemaal,

Hier even een update van onze zoektocht naar een busje. De afgelopen vier dagen zijn we heel wat meer te weten gekomen over busjes. Jullie zouden ons eigenlijk moeten zien hier in Auckland, hoe wij hier aan het studderen zijn. Het is best lastig om op zoek te zijn naar een betrouwbare wagen, voor zo weinig mogelijk geld, in een land waar je de ins en outs nog niet helemaal van kent. Maar hoe weet je hoeveel een auto waard is? En hoe weten we of de auto lang zal meegaan? De afgelopen dagen hebben we heel wat informatie opgenomen. Overal halen we kennis vandaan, maar wie kun je vertrouwen? We spreken met de verkopers van de auto’s, met andere backpackers die net als wij op zoek zijn naar een auto, met medewerkers van het hostel en met mensen van de garage. Allemaal mensen met zo hun eigen belangen. Dus wat kun je wel en niet voor waarheid aannemen? Zo lang we weten wat hun belangen zijn, kunnen we dat meenemen in hoe serieus we hun tips nemen, maar soms is het niet altijd even duidelijk wat hun intenties zijn….

Ik vind dat Toine en ik een leuk stel maken in deze zoektocht. Toine richt zich op het technische gedeelte, wat hem opvallend goed afgaat, vooral in vergelijking met toen we onze eerste auto kochten in Kaapstad. Ik let op de mensen. Wat is hun verhaal. Wat zijn hun intenties. Spreken ze de waarheid? Wanneer de verkopers buiten gehoorafstand zijn brengen Toine en ik onze observaties bij elkaar en maken we een beslissing. Het gunstige van het kopen van backpackers is dat ze waarschijnlijk binnenkort het land zullen verlaten, wat ze naarmate hun terugvlucht dichterbij komt steeds wanhopig maakt om te verkopen en de prijs dus per dag doet zakken. Maar er zijn ook Nieuw Zeelanders die auto’s verkopen aan backpackers. De vraag is wie je beter kunt vertrouwen:  Backpackers zitten in hetzelfde schuitje als wij waardoor je een beter idee hebt van hun intenties, maar als zij straks in het vliegtuig zitten zijn ze niet meer terug te vinden, dus eigenlijk kunnen zij je alles flikken. Locals zijn toch nog aan te spreken op hun handeltje. Maar hebben alle tijd om de auto’s te verkopen, dus zijn ze duurder?!?

Ondertussen hebben we al heel wat proefritjes gemaakt en heel wat mensen ontmoet. Heel veel hele lieve mensen, waarvan we dan toch de auto niet wilde kopen; te duur, te klein, te oud….. Maar hoe zeg je dat nadat je net heel warm en geïnteresseerd de ontmoeting bent aangegaan? Het eerste meisje dat we nee moesten verkopen heb ik bijna aan het huilen gemaakt, geloof ik. Dit Duitse meisje had dan ook nog maar 1 dag over om haar busje te verkopen, en ik denk dat ze echt alle hoop op ons had gevestigd, maar ja dat alleen is geen goede reden om de auto te kopen. Toch voelde het op dat moment wel even zo. Vervolgens was er een iets ouder Deens stel dat nauwelijks Engels sprak en heel naïef overkwam. Ze waren gewoon veels te lief. Hun auto was mooi geprijsd, maar hij maakte wel hele gekke geluidjes. Zij hadden het geluid gewoon genegeerd toen degene van wie zij hem kochten had gezegd dat het niks ernstigs was. Maarja dat zagen Toine en ik toch niet helemaal zitten. Dit keer mocht Toine het woord doen. De teleurstelling was duidelijk zichtbaar, maar dit keer geen tranen. Voor het volgende Engelse stel hebben we geprobeerd ons hart niet zo wijd open te stellen, dit zorgde ervoor dat we in staat waren om al nee te zeggen voor we de testrit hadden gemaakt. Het moge duidelijk zijn dat we steeds harder worden, jammer genoeg alleen nog steeds geen auto…. We hebben er wel nog steeds een paar op het oog. En elke dag komen er weer nieuwe auto’s in Auckland aan. We weten nu wel precies wat we willen; en dat is een Toyota Hyace. Mooie ruime bus en Toyota schijnt echt heel betrouwbaar te zijn. Er rijden heel veel van deze wagens in Auckland. Dus uiteindelijk moeten we er toch heus wel 1 kunnen vinden die in een goed genoege staat is, en niet te duur is.

To be continued…..

Bikkelharde groet vanuit Auckland,

Toine en Eva

1. Saranna:
    23 januari 2008
    Hoi Zussie en Toine,

Trot op jullie: goed oog voor alle menselijke overwegingen en wensen van mensen, maar toch, en toch goed oog voor geen zeperd willen aan het begin van jullie verblijf: jullie verdienen een busje van lieve mensen, zonder technisch rare geluidjes dat jullie op het goede startspoor zet. Daarnaast is dit al een oefening in cultureel antropologisch, sociologische mensenkennis, met respect voor emoties en motieven van de verkopers, Eva wel een heel praktisch startpunt van je verdere studieverkenningen, en voorlopig even zomaar on the road, learning by doing.
    Per slot van rekening is jullie busje straks de helft van jullie vestigingsklimaat en ook nog eens jullie huis. Datgene wat jullie straks gaan kiezen, is goed, is jullie huis voor de komende tijd en wil dus ook perfect zijn.
    Ik wacht de trotse foto's van jullie nieuwe home af.

Liefs, Saranna
  2. Den:
    24 januari 2008
    Haai nietsontziende,keiharde,hartenbrekende oerhollandse voor een duppie op de eerste rij willende handelaren!!
    Doen jullie goed hoor!! Laat je niet n@#$en!!!
    Blij dat jullie goed aangekomen zijn!! Wij zitten ook weer veilig in Kathmandu, na de nodige rellen en demonstraties!!
    Succes met alles en spreken mekaar later!!!

Gr. den en ren
  3. Geert:
    Nederland, 5 a.m.
    Ik word zo opgehaald door Silvio; schilderklusje.

Ik zeg wauw! Jullie verhaal geeft me een hele nieuwe kijk op auto's kopen. Gaaf. Toch vind de de Toyota Landcruiser mooier.

Go get 'm.

Hele dikke kus voor jullie allebei! mmmmmmmm X
  4. Petra:
    24 januari 2008
    Maaike en Tijs hebben wel eens gezegd dat wanneer Eva aan het reizen is dat we dan nog veel meer kontakt hebben. En hier maar weer het bewijs: zussen en broers uit alle windstreken reageren op de verhalen van Toine en Eva. Dat voelt erg goed. En via de email voelt Amsterdam even ver als Kathmandu, Alkmaar en Auckland, dan voelt het even dichtbij.Veeliefs Peet.
  5. Marleen:
    24 januari 2008
    Lieve Eva, Heerlijk dat het daar goed gaat. Zijn jullie trouwens ook naar die nationale begrafenis wezen kijken van ... (ben zn naam kwijt, die van de Mt Everest)? Ik zag het toevallig op het journaal en moest aan jullie denken. Succes met het vinden van een busje, ben benieuwd of jullie snel slagen.
    Op naar de avonturen :) Ik ga dit weekend verhuizen, dus ook een nieuw avontuur!
    Liefs Marleen
  6. Kees Houtenbos:
    Hoi Toine en Eva,

Wat zijn jullie lekker bezig. Een auto kopen is geen kattedrek, dus het is heel goed dat jullie niet zomaar één,twee, drie een auto kopen.
    Als een (h)echt team de taken verdelen lijkt me een goed plan.
    Jullie zijn nu al een week weg en hebben al 3x wat laten horen. Heel fijn voor jullie oude moer en vaar.
    jullie kunnen niet genoeg van jullie laten horen.
    De volgende keer zal ik weer wat verteleen over het thuisfront. In ieder geval voor de wintersportvakantie.
    Hou veel van jullie en laat ze daar lekker een poepie ruiken.

Mazzel.
  7. Janneke:
    24 januari 2008
    Net even de toyota gegoogled, ziet er goed uit hoor!! Tentamens zijn weer voorbij, ik stijg boven mezelf uit (qua cijfers dan).
    Ooh hebben jullie nog meegekregen dat het idool van Jo en mij is overleden? Dat was wel even schrikken op dinsdagochtend... Verder gaat hier goed.
    Liefs!
  8. Gerda:
    hee mevr. en men. Lowietje

jaha dat is andere koek he? weer es wat anders dan studeren en tankies schoonmaken!!!
    sjaggeren in 2de hands auto,s,afdingen handjeklap
    onder de motorkap kijken alsof je d,r verstand van heb!!en dat heb je Toine, je vorige auto heb je ook uitelkaar gehaald en weer in mekaar gezet met n nieuwe homodinges erin toch?t komt helemaal goed met t busje.
    Eef ,ik zou wel een magnetron en afwasmachine eisen hoor.veel liefs xxx
    p.s. nog bedankt voor die mooie bloem
  9. Truus:
    Hai Eva en Toine:

'n goeie start in Auckland toch, nu weet je al welke car je wilt. Dat is de eerste zet, doe maar zakelijk, vriendelijk menslievend zijn jullie al!!!!!. En you never know,,... er rijdt vast een car die jullie uitkiest!!!!. Veel liefs Truus
  10. Bas:
    25 januari 2008
    Zuinige hollanders!!..hahaha. Even een berichtje uit het zonnige Adelaide. Jullie verhaal komt me toch erg bekend voor. Auto kopen?..toch maar niet???...whhaaaa..
    Het gaat jullie goed, en wie weet wip ik nog wel even langs als ik tijd over...

cheers!
    Bassie!
  11. saar:
    Hi Eva en Toine!
    Moeilijk he, zo een auto zoeken.
    op http://www.sunnydutchie.blogspot staat de link van het interview met daisy en de rest. Als je iets naar beneden scrollt staat er ook nog een leuke foto van jullie!
    groetjes saar
  12. Walter:
    Kia Ora Makamba:

Leuk om te lezen hoe het jullie er aan toe gaat. Zoasl Toine al weet, ben ook ik Kiwi freak. Zelfs mijn email adres is nz..haha!

Ook ik ben op auto jacht hier op Curacao...wat een tocht..doe ik het wel of niet, koop ik een auto die binnen mijn budget valt en wel/niet snel kapot gaat of koop ik een toch iets duurdere waar ales gewoon goed is. En dan ook nog eens zaken doen op de Antiliaanse manier...aja!

Keep up the spirit and dance the Haka!

G'day
    Walt
  13. Ria:
    27 januari 2008
    Hallo lui(tjes)
    Niet helemaal lui natuurlijk want het is hard werken om een auto te bemachtigen, maar om nou ook in New Zeeland de mensen tot tranen toe te bewegen. Tja dan moet je toch wel sterk in je schoenen staan.
    Mooie plaatsje in elk geval en pluk een paar van die prachtige bloemen voor Gerra . Veel geluk op jullie verder strooptocht. Groetjes Ria
  14. Peet en Joep:
    2 februari 2008
    Lieve globetrotters,
    Wat een geweldige verhalen. Wij kunnen jullie bijna zien, net een film. Leuk om het 'samen' met jullie mee te maken. We hebben wel moeten lachen om het verhaal in Londen en omstreken. Wat een gedoe met al die bagage. Misschien hebben jullie inmiddels je droomauto al gevonden en gaan jullie snel op pad. In ieder geval wensen we jullie heel veel plezier met dit grote avontuur. Geniet ervan en vooral van elkaar!! Liefs, Peet en Joep