Sneeuwpret!

12 juli 2010 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

Laat ik eens mijn best doen om een vrolijk berichtje te sturen op deze dag van de WK finale... Hier waren we (flatmate Craig, Snoef en ik) braaf vroeg op gestaan om het elftal aan te moedigen. Jullie juichen in NL, Eef juichen in Zuid Afrika en wij juichen hier, het mocht allemaal niet baten. Dan maar de scheidsrechter de schuld geven! In NZ zijn ze er blij mee dat NL verloren heeft omdat nu Nieuw Zeeland het enige ongeslagen team in de World Cup is. Uitgeschakeld in de eerste ronde met drie gelijkspellen, tis maar waar je blij mee bent....

Voor de rest gaat het allemaal goed hier. Eef is bijna terug en daar ben ik heel blij mee. Als het goed is is Petra net bij haar aangekomen, Eef heeft daar heel erg naar uitgekeken. Leuk om Petra te laten zien waar ze is geweest en om haar nieuwe vrienden te ontmoeten. Toen Eef zei dat ze vijf maanden weg zou gaan vond ik dat veels te lang....ik moet zeggen, in het echt is dat nog veel langer!!! Ik moet toch echt beter mijn best doen om haar bij me te houden, dat is een stuk leuker.

Ik heb mezelf aardig bezig weten te houden de afgelopen maanden. Veel gewerkt en vooral veel buiten gespeeld zoals jullie misschien al hadden verwacht. Ik heb een aantal toertjes gemaakt op de ski in de lokale bergen met Snoef en vrienden. De highlight was mijn laatste avontuur. Vijf dagen toerskien en klimmen boven de Fox Glacier aan de westkust. Maandag vlogen we met de heli van Fox naar Pioneer Hut. De piloot was een cowboy en dacht dat we het wel leuk zouden vinden om voor het landen een paar pirouetjes en loopings te draaien. Wankelend op mijn benen en badend in het angstzweet stapte ik uit de heli maar het was toch stiekum wel leuk. Hij zette ons af bij Pioneer Hut die gebouwd is op een smalle rotspartij met een gletsjerspleet aan de ene kant en 200m afgrond aan de andere kant. Niet aan te raden voor slaapwandelaars. Het toilet was nog spannender; die hing OVER de rand van de afgrond. Als je naar de wc moet staat je een redelijk gevaarlijke alpiene onderneming te wachten. Als het hard waait moet je eerst je klimgordel aantrekken en jezelf aan een veiligheidslijn vast maken...! Een hoogdrukgebied noemen ze dat!

Het weer was perfect, strak blauwe lucht en geen wind, daar hebben we echt geluk mee gehad. Het was evengoed erg koud, tot min 20 graden. De sneeuw was niet fantstisch. Het was moeilijk om echt goeie sneeuw te vinden omdat het heel variabel was. Op sommige stukken gingen we in 1 bocht van poedersneeuw naar hard gletsjer ijs naar harde sneeuw. De eerste dag zijn we naar de zuidwand van Mt Douglas geskied om te kijken of dat te beklimmen was, ons hoofddoel van de trip. Die zag er behoorlijk angstaanjagend uit, een wand ijswand 700m hoog en tussen de 70 en 80 graden steil! De volgende ochtend zijn we om kwart over drie 's ochtends opgestaan om weer naar de wand te skien, dit keer om hem te beklimmen. We stonden zo vroeg op omdat we schatten dat de klim ons 12 uur zou gaan duren. Op dit moment zijn er maar 10 licht uren dus we zouden de eerste (relatief makkelijke) touwlengtes in het donker met hoofdlampen klimmen. Toen de zon opkwam hingen we een meter of twee honderd boven onze skis die we onder aan de berg geparkeerd hadden. De eerste paar touwlengtes waren al een stuk moeilijker dan we verwacht hadden omdat de ijscondities niet heel goed waren. Goed genoeg om te klimmen maar erg moeilijk om zekeringen te plaatsen. We besloten dat het te gevaarlijk was om verder te klimmen en dus moesten we helaas weer naar beneden abseilen. Het was de enige juiste beslissing en we hadden een hoop lol gehad op de eerste 200m dus het was allemaal goed. De rest van de dag hebben we lekker in de rondte geskied.

De volgende dag waren Josh en ik naar een ander hut geskied en onze vriend Rob moest naar beneden omdat hij de volgende dag moest werken. Josh en ik hebben deze dag voor het grootste gedeelte aan touw geskied omdat de gletsjerspleten er verdacht uitzagen. De volgende ochtend werden we wakker gemaakt door de wind. We wilden die dag een andere, makkelijkere berg beklimmen maar de wind, kou en dikker wordende bewolking maakte dag onmogelijk. In plaats daarvan zijn we een heel eind de gletsjer afgedaald naar een ander hut om met de heli weer opgepikt te worden. De afdaling was lang met goeie sneeuw. Het onderste stuk werd iets steiler met veel gletsjerspleten waar we tussendoor moesten slalommen. Spannend maar erg leuk!

Na weer een vermakelijke vlucht met onze stunt piloot landden we weer in het dorp. De volgende dag zijn we de gletsjer opgelopen van onderaf om wat te klimmen. Fantastische trip. Bekijk de fotos maar!

Nu is het weer tijd om te werken, het is vrij rustig in het bos. Ik doe nu veel onderhoud en marketing en we zijn het papierwerk aan het voorbereiden voor de bouw van het nieuwe park in Wellington.

Met Snoef gaat het nu weer goed. Ze had het even zwaar. Ze had haar poot geblesseerd op het strand waardoor ze twee weken maar 1 achterpoot kon gebruiken. Toen ze daarvan was hersteld vond ze het wel een goed idee om een gat onder ons kantoor te graven om vervolgens het rattegif op te eten. Snel naar de dierenarts die haar voor een klein fortuin hebben laten kotsen en een bloed test hebben afgenomen. Bleek allemaal goed te zijn. Een paar dagen later toen we aan het ski toeren waren dacht ze dat ze wel over een hoog prikkeldraad kon springen. Dat ging niet helemaal zoals ze het gevisualiseerd had en een flinke wond in haar poot was het gevolg. Zonder te klagen heeft ze de 10 uur durende trip afgemaakt. Nu is alles weer goed.

Dat was het wel zo'n beetje. Het gaat dus allemaal goed hier. Ik hoop dat het goed gaat met jullie en ik vind het altijd leuk om jullie verhalen te horen. Als ik een tijdje niks van jullie hoor neem ik aan dat jullie druk bezig zijn met jullie huizen weer in de orginele kleuren te schilderen ipv oranje...

Heel veel groetjes!!

Toine

PS: bekijk ook de fotos die ik nu ga oploaden

1. Janneke:
    Hee neef en Eef!

Wat een avonturen weer! Ik ga wel veilig naar het toilet middenin in mijn woning ;-)
    Gelukkig dat Eva ook weer bijna thuiskomt, het is ook wel erg lang 5 maanden zo ver weg!
    Al mijn oranje versiering ging er gisteravond gelijk al af, alles weer in originele staat.
    Liefs!
  2. Maaike:
    Hey neefie!

Wat een gave foto's en wat een top verhaal weer! Lekker dat Eef weer snel terug komt :) misschien dat die Snoef een btje onder controlle kan houden ;)

Uiteraard geven we de scheids de schuld maar 2de van de wereld is gelukkig ook niet zo erg (hoewel ik daar gister uiteraard ander overd8) Vervolgens geprobeerd om het verdriet weg te drinken maar ook dat blijkt (dan weer op dit moment) niet zo succesvol ;)

Iig veel sneeuwplezier daar!
    kus
  3. Maaike:
    12 juli 2010
    hey wat leuk een d 8 ) = d8)
    nooit geweten haha
  4. Tice:
    12 juli 2010
    WOW Toine. Wat een avonturen... De foto's zijn echt schitterend. Gelukkig is ook Snoef weer de oude.

Hier is alles (behoudens een kleine kater) goed. Vriend Suarez heeft zich toch enigzins laten zien tijdens het WK. Ben benieuwd of hij dit seizoen nog bij Ajax speelt.

Afgelopen vrijdag had ik een bruiloft inclusief All Blacks stropdas. Mooi ding zeg!

Eva en Petra gaan nu nog even genieten van elkaar en Zuid-Afrika. Jij nog even succes als alleenstaande avonturier.

Gr. T'ice
  5. Truus:
    12 juli 2010
    Ha die Toine, we ....holland... weer back.... as usual. Bert was hier om samen met mijn buren de wedstrijd te zien en we hebben elkaar maar even gesteund in de stille minuten na de goal !!! De vlaggetjes wapperen bij de naaste buren nog in de wind van de harde regenbuien. Hoorde net van Bert dat Petra veilig is aangekomen, gelukkig maar.
    Ik heb genoten van je foto´s vooral van de kunst van het fotograferen, de sport kan ik niet bij hoor ..smiley. Groetjes van Truus
  6. Joke:
    12 juli 2010
    Dank je wel Toine!! Wat een prachtige foto's!! Geweldig die blik in de bergen van Nieuw Zeeland, en (een beetje) meebeleven van je trip,
    Geniet en pas goed op je zelf. Geniet als Eva straks weer terug is... heel veel plezier! Veel groeten van ons allen.
  7. Ilse:
    13 juli 2010
    Heeee Toine,

Toine, wat een supergave avonturen heb je meegemaakt! Ik had stiekem al het een en ander van Marc gehoord, die, nadat ik een weekendje weg was geweest, dolgelukkig vertelde dat hij jou weer een behoorlijke tijd had gesproken op de skype! Tof, hoor, al die spannende dingen. En wat fijn dat Eva bijna terug is!!! Daar zullen jullie allebei wel heel erg naar uitkijken!!!

Wij bijna op vakantie, joepie! Maar eerst nog even de camper laten checken, dat zal wel heeeel veel geld gaan kosten...

Geniet van het koude weer, de sneeuw en (straks) elkaar!

Liefs llse