Weer terug naar normaal.

13 september 2010 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

We zijn nu ruim een week verder sinds de eerste aardbeving. Er zijn nog steeds naschokken maar ze worden elke dag minder frequent en minder krachtig. De stad is hard bezig met het herstel. Alle wijken hebben nu weer water. Bouwkundige inspecteurs doen hun ronde door de stad om de schade te bekijken, in eerste instantie om te kijken of de gebouwen veilig zijn om in te wonen. Sommige huizen zijn total loss, die mensen willen graag toestemming krijgen om te slopen en een nieuw huis te bouwen.

Het mooie is dat de mensen in Christchurch een stuk dichter bij elkaar zijn gekomen. Iedereen helpt elkaar. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen problemen maar kent ook altijd wel iemand die het zwaarder heeft en bied dan zijn hulp aan. Overal zie je mensen rondrijden met kruiwagen en scheppen of aanhangers vol meubels. Op de radio bieden mensen hulp aan en bedrijven bieden gratis of heel goedloop hun diensten aan. Ik ben met een paar jongens van het werk een dag naar een buitenwijk gegaan om zand uit tuinen te scheppen. Bij 1 huis lag er een halve meter zand over de hele tuin en in de garage verspreid. Met een mannetje of tien zijn we een halve dag bezif geweest met scheppen. De huiseigenaren hadden muffins gemaakt en worsten op de bbq gegooid voor ons. Het was een leuk sfeertje ondanks de elende.

Eef mag Woensdag naar de Universiteit om haar spullen te pakken. Het is nog niet zeker wanneer het weer volledig open gaat. Ik ben weer gewoon aan het werk, de bomen zijn niet omgevallen. Het is erg rustig omdat de mensen geen trek hebben in nog meer adrenaline!!

Het gaat dus steeds beter hier; minder schokken en er wordt hard gewerkt aan de schade.

Heel veel groetjes!

Eva en Toine.

1. Renee:
    13 september 2010
    Goed om te horen! Volgens mij genoeg klussen voor jou, Toine! En Eef, hoop dat je snel weer een beetje op gang kan komen!

Dikke kus en tot snel!!
  2. Gerda:
    He Lieverds

Blij dat jullie weer water hebben.
    Jamer voor Toine dat hij niet meer in de tuin mag poepen.Maar verder geen SCHOKKENDE gebeurtenissen
    gelukkig.
    dikke knuffel van ons.
  3. Toine en Eva:
    Dankjewel pa en ma....

Heel lief van jullie...
  4. Janneke:
    14 september 2010
    Gelukkig gaat het weer de goede kant op! En al die bezigheden houden je nu ook weer van de straat ;)
    Ik ben inmiddels weer volop aan de gang op school, volgende week weer 'n week lang survival in de Ardennen...
  5. Den:
    16 september 2010
    Leuk om te horen dat jullie mekaar helpen daar, dan is t ook snel weer opgeknapt! Hopen dat werk etc. ook weer allemaal snel weer normaal wordt.
    Gr. Den
  6. Ingeborg:
    17 september 2010
    Hoi lieve Eva en Toine,

ik heb jullie weblog gekregen van Bert,
    ik was zo benieuwd hoe het met jullie gaat na die aardebeving!
    goed om te lezen dat het goed met jullie gaat!
    en wat een onwijs leuk verhaal over afrika, wat zal je het naar je zin gehad hebben!

het gaat jullie goed,
    liefs, jos en ingeborg
  7. Truus:
    18 november 2010
    Ha die Eva en Toine, zo dat wordt wel eens tijd, mij rechtstreeks naar jullie te wenden!! Wat een leuk nieuws, in t voorjaar komen jullie deze kant op !!! Nog eerst wel organiseren he met de verschillende vluchten. Eva,weer aan de studie ? Heb je t er druk mee buiten de lessen om,of ben je nog alles aan het verwerken van Zuid Afrika (lett en fig)?
    Hier wordt het kouder en mistig, moet wel ff wennen. Met ons gaat alles prima, op mijn werk,nu gemeente Zaanstad gaan we tijdelijk verhuizen naar het stadskantoor tot het nieuwe stadhuis klaar is. Beetje inschikken daar, als iedereen maar zijn waffel houdt.... :) :) Maria gaat 'op naar t eind' van CMV voor feb 2011 en Sarah is net aan haar periode regiotv begonnen, in afwachting van diverse reisjes naar Ghana en mogelijk de universiteit van New York. Nu ik ga nog ff tv kijken of mijn jurk korter maken.....
    Eva een hele fijne 27e verjaardag; in welke taal wordt je toegezongen???
    Liefs van Truus en gr van de 2 meisjes