En we gaan weer verder!

2 mei 2011 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

Tis alweer een tijd geleden dat we wat op de blog hebben geschreven dus hier weer even een update.

Alles staat hier nog steeds in het teken van de aardbeving dus laat ik daar maar mee beginnen. Het gaat hier weer een stuk beter. Christchurch is hard bezig om weer wat normaliteit terug te krijgen voor zover dat mogelijk is. De naschokken lijken wat minder vaak door te komen en ze zijn ook wat minder heftig. We hebben ons huis weer bewoonbaar weten te maken door het een en ander te laten reparen en door wat geimproviseerde reparaties (zoals de palen van de veranda weer terug de grond in hijen met een grote steen!). Een leuke bonus van de aardbeving is onze nieuwe tuin. Omdat onze buren na de aardbeving zijn vertrokken (hun huis was bijna een meter de grond in gezakt) hebben wij de kans genomen om wat schuttingen anders te rangschikken zodat we 200 m2 extra tuin hebben! Met een grote moestuin en een extra schuurtje!!  De nieuwe schutting is bijna klaar en dan heeft Snoef een extra grote tuin om in te struinen. Eef is sinds de aardbeving niet meer terug geweest naar de universiteit omdat het grotendeels gesloten is totdat de gebouwen voldoende verstevigd zijn. De studenten zijn wel weer begonnen, ze volgen colleges in grote tenten op de parkeerplaats. Zo zijn er voor een heleboel dingen alternatieve oplossingen gevonden. Ik ben weer gewoon aan het werk. We hebben een grote inspectie gedaan en we hebben geen schade gevonden. Het is natuurlijk erg rustig omdat mensen voor de komende tijd wel genoeg adrenaline hebben gehad. Alle toeristische attracties hebben het nu zwaar vanwege het gebrek aan toeristen. Eergister werd er een gratis feest georganiseerd voor backpackers met live muziek en gratis eten. De locale toerisme bedrijfen konden daar hun producten promoten om weer wat mensen binnen te halen. Wij stonden daar ook en werden nog even snel op de camera gezet voor het nationale nieuws de volgende dag. Mijn twee seconden als celebrity:

Eef is sinds vorige week in Oxford (UK) om daar twee maanden aan haar onderzoek te werken. De universiteit van Oxford heeft naar aanleiding van de aardbeving een aantal studenten de kans aangeboden om daar twee maanden te studeren. Voor Eef is dat fantastisch omdat de antropologie afdeling in Oxford erg hoog staat aangeschreven en met name voor onderzoek in Afrika. Bert en Petra hebben de kans gegrepen om Eef op te zoeken nu ze zo dichtbij is. Ze zijn tot dinsdag bij Eef in Oxford. Aan het eind van de twee maanden vliegt ze naar Nederland. Ik vlieg vanuit NZ naar NL en kom op dezelfde dag aan om lekker drie weken weer bij onze familie en vrienden te zijn!!! We hebben er onwijs veel zin in!! We zijn stiekum al meer dan drie jaar niet meer thuis geweest dus we kunnen echt niet wachten!! Na de drie weken in Nederland vliegen we naar Dubai, vanaf daar vliegt Eef naar Zuid Afrika voor vier maanden onderzoek (wat een wereldreiziger) en ik vlieg weer terug naar NZ. Dit jaar zien we dus niet zo heel veel van elkaar helaas. Maar Eef heeft mij beloofd dat dit de laatste keer is dat ze zo lang weg gaat....

Naast mn werk ben ik bezig geweest met canyoning. We (NZ canyon bond) hebben diploma's ontwikkeld voor canyongidsen wat een enorm belangrijke stap is geweest. Grant (goeie vriend) en ik hebben een voorzichtige start gemaakt met een canyon bedrijf. Grant regelt de trips voor locals en toeristen en ik regel de cursussen voor recreanten en gidsen. Vorige week hebben we een van de cursussen getest met vijf vrijwillge deelnemers (was niet moeilijk om vrijwilligers te vinden voor een gratis twee-daagse canyon cursus!!!). Dat ging allemaal erg goed. We hebben positieve feedback gekregen van alle deelnemers die razend enthousiast waren en niet kunnen wachten tot de volgende cursus. Het heeft ons ook de kans gegeven om beeldmateriaal te verzamelen voor de website. Het wordt nu te koud voor canyoning maar het lijkt erop dat we volgend seizoen een goeie start kunnen maken!

Dat was het weer zo'n beetje.

Ik hoop dat het met jullie allemaal goed gaat en ik kan niet wachten om jullie te zien in Juni!!!!

Groetjes!

Toine

1. Den:
    2 mei 2011
    Ha die Toine én ha die Eef! Goed te horen dat alles weer wat beter gaat in Christchurch, hoop dat de toeristen ook weer langs komen! Tot snel in nederland! Eef veel plezier/succes in oxford! Gaaf zeg! X Den én Ren
  2. Tice:
    Hoi Toine,

Thanks voor deze update. Aan die beelden te zien ben je nog steeds dezelfde ambachtelijke persoonlijkheid. Goed initiatief zo'n gratis feest.

Ook leuk om te horen dat jullie bedrijf steeds meer vorm begint te krijgen.

Petra was positief geëmotioneerd toen ze hoorde wat het verjaardagscadeau was (Eva + Oxford).

Veel succes en tot snel,
    Tijs
  3. tim:
    2 mei 2011
    Hoe mooi, staat ie daar gewoon op nationale televisie! Klinkt allemaal erg goed neef! Leuk dat jullie naar Hollanda komen! Zie jullie dan! X Tim en El
  4. Petra:
    4 mei 2011
    Hoi Toine, gister zijn we teruggekomen uit Oxford en het was heerlijk om Eva te zien, we hebben door de stad gefietst en veel moois gezien. En het was nu geen moeilijk afscheid omdat we weten dat jullie toch al gauw naar Nederland komen.
    Wat had je weer een leuk verhaal geschreven en we zagen je ook even op het "acht uur journaal".
    groet van Bert en Petra.