korte update

26 februari 2011 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Lieve Allemaal,

Dankjulliewel dat jullie zo met ons meeleven. Het is nu zondag morgen en ik hoef jullie niet bij te praten over de situatie in Christchurch, ik denk dat jullie meer hebben gezien op TV dan waar wij weet van hebben. Ons huis in Brighton is ondertussen veilig verklaard. Maar we hebben nog geen water of electriciteit. Dus wij hebben zelf nog geen beelden gezien. Wat ik jullie wel kan vertellen is dat net als vorige keer, het niveau van saamhorigheid overweldigend is. Iedereen helpt elkaar! En ondertussen worden er ook weer een beetje grapjes gemaakt. Gisteren hebben we hard gewerkt om ons huis weer leefbaar te maken. Een heleboel schoon gemaakt (wat best lastig is zonder stromend water) en alle deuren bijgeschuurd zodat ze weer open en dicht kunnen. Ook hebben we al het zand wat via zandvulkanen in onze tuin terecht was gekomen weg geschept. Toen zijn we onze buurvrouw gaan helpen. Haar huis staat nog netjes, maar haar beneden verdieping was onder water komen te staan, of eigenlijk meer modder. Dit is een vrouw die over de jaren een heleboel rommel verzameld heeft, dus je kunt je voorstellen wat voor troep dat was.

Onze nieuwe huisgenoot Nick, blijkt een goede jongen te zijn. Deze hele situatie is een ware teambuilding ervaring. Hij blijft erg positief, dus het is fijn om hem om ons heen te hebben.

Gisteravond waren we uitgenodigd voor een maaltijd bij een vriendin van ons. Bij haar thuis kon je niks merken van de aardbeving. We hadden daar een heerlijke warme douche en ze had een typische Nieuw Zeelandse maaltijd gekookt voor ons. Dus zaten we gewoon aan de crackers met kaas, sunday roast en pavalova. Dat was allemaal wel een beetje onwerkelijk. Maar ook wel heel fijn om te zien dat niet de hele stad overhoop ligt.

Dus wij proberen hier ons leventje weer een beetje op te pakken. Het bos waar Toine werkt heeft helemaal geen schade, dus Toine heeft nog steeds werk. De universiteit is er denk ik aardig goed door heengekomen. Dus die zal over een paar weken wel weer gewoon open zijn. En Nick die hier naar toe is gekomen als engineer na de eerste aardbeving is ook zeker van werk. Dus ten eerste dat we alledrie ongedeerd zijn en ten tweede dat onze werkplekken nog bestaan betekend dat ons kleine gezinnetje echt heel veel geluk heeft gehad.

Heel veel liefs, toine en eva

1. Marleen:
    26 februari 2011
    Wat fijn om dit bericht te lezen... de foto's die in de krant stonden waren best heftig. Sterkte met alle wederopbouwactiviteiten, wel ook erg leuk om te lezen dat het zo'n saamhorigheidsgevoel geeft! Beter een goede buur dan een verre vriend is de uitdrukking he... alhoewel in jullie geval er ook nog verre vrienden zijn hoor! Ik denk aan jullie!
    Liefs Marleen
  2. Saranna:
    27 februari 2011
    Lieve Eva en Toine,

Wat goed om nogmaals te horen dat het goed met jullie gaat. De beelden die we hier krijgen zijn best heel onwerkelijk en extra raar omdat we weten dat julle daar ziiten. De afgelopen week waren we in Italie en kregen we de beelden langzaam via internet. Gelukkig kregen we 5 minuten nadat we van de aardbeving hoorden al een smsje van Tijs dat alles goed met jullie was. Zo te lezen hebben jullie ecjt veel geluk gehad. Mooi dat jullie vrienden en buren kunnen helpen en dat het werk gegarandeerd blijft. Veel sterkte bij het werk en extra genieten van elkaar!

Liefs, Saranna
  3. Ina:
    27 februari 2011
    Eva en Toine,
    wat zullen jullie weer akelige dagen achter de rug hebben. Wij lezen hier in Frankrijk summiere berichten over wat er in Christchurch is gebeurd maar begrijpen daaruit dat jullie zeker veel geluk hebben gehad. En gelukkig kunnen jullie tegen een stootje en staan jullie zelf ook altijd positief in het leven.Sterkte en succes met het vele werk!
    Lieve groeten van ons, Hans en Ina
  4. Lea:
    10 maart 2011
    Fijn dat het goed met jullie gaat.
    Bedankt voor het berichtje op mijn blog. We zijn nu in kaikoura. Als het jullie uitkomt kan ik een deze dagen wel een keer langs komen, er gaat hier namelijk dagelijks een trein of een bus naar christchuch. Wij zijn hier nog 4 tot 6 dagen. Dus laat maar even weten als het jullie uitkomt.

Groetjes Lea
  5. Hetty:
    31 maart 2011
    Lieve Eva en Toine,
    Dank dat jullie Lea en Jordi zo gastvrij hebben opgenomen, terwijl je genoeg aan je hoofd zult hebben. Een dikke virtuele kus voor jullie die je over een aantal maanden kunt verzilveren. Als je daar tenminste behoefte aan hebt van een ouwe tante ...
    X
    Hetty